Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
13.5.2024, Milan Šurkala, aktualita
Vývoj robota Tesla Optimus pokračuje dál a nyní je v testovacím provozu v jedné z továren společnosti. Společnost zde zkouší nasazení robota pro některé jednoduché činnosti, jako je přeskládávání baterií.
Jirka-77 (1175) | 14.5.202410:35
Mě by zajímalo jestli má hydrauliku nebo ne. Na zápěstí vidím něco jako dva písty, ale podobná vnější konstrukce být i pro elektrický pohon.
Chůze je pořád hodně pomalá, ale je šikovnej že umí tu baterii srovnat.
Odpovědět0  0
Don Q (363) | 13.5.202421:08
ensidia, 13.5.2024, 16:03: Článek je o ­"humanoidním­" robotu Tesla. To je něco naprosto jiného než jednoúčelové průmyslové roboty, které např. svařují komponenty automobilů a donekonečna opakují jednu a tutéž operaci. Humanoidní robot je podstatně složitější problém.
Odpovědět0  0
ensidia (136) | 15.5.20248:40
Není. Je to to samé. Dělník co dělá rutinní operaci je taky jednoúčelový stroj. Ale dá se naučit aby dělal něco jiného. Stejně jak tady. Právě že je mobilní a může se pohybovat. Příklad mám robota­/člověka na lince umí složit telefon. Když mu tam dám složit atomovou bombu taky s tím nebude mít problém. Záleží jen na tom jestli má umí­/program a správné manipulátory.
Odpovědět0  0
Don Q (363) | 13.5.20249:01
Tesla zapomněla uvést výši nákladů na provoz a údržbu robota. Pořizovací cena bude dejme tomu 25.000 $, kolik bude stát roční provoz? ­(samosebou v závislosti na způsobu využití robota, u jednodušších operací bude poruchovost a servisní náklady nižší a naopak­). Když si někdo robota pořídí a po roce sečte všechny náklady, možná dospěje k poznání, že robot mu nic neušetřil nebo dokonce že je dražší než člověk. A bude po slávě.
Odpovědět2  3
ensidia (136) | 13.5.20249:21
Seriová výroba stlačí náklady, robot jede 24­/7 nepotřebuje odpočinek jen údržbu, Náklady na obyčejného dělníka ve středně velké firmě je kolem milionu. A to jejich plat tvoří 50%, ale chtějí vodu, světlo, jídlo, teplo, parkovací místo, lavičky, šatnu, sprchu, odpočinek atd. A ke svojí práci potřebují další lidi ­(personální, šéfa, ekonomku atd.­).
Člověk není levný, a až ten robot bude stát 2­-3 miliony tak se bude masově nasazovat. Ale to je v pořádku, lidi se přeřadí na kvalifikovanější práce, a budou muset používat to co se jim moc nechce a to je mozek. :­).
Ale bude to mít i výhody zboží se zlevní, fabriky pojedou i v noci na plný výkon. To potlačí ekonomiku celkově. Revoluce jak u Forda když přišel s pásem.
Odpovědět6  4
Don Q (363) | 13.5.202410:10
Ještě velmi dlouho ­(desítky let­) bude trvat, než tento robot dokáže to, co člověk. Nasazení podobných robotů by znamenalo sehnat vysoce kvalifikované lidi, kteří by ho dokázali rychle a kvalitně naprogramovat na nejrůznější práce. Zaplatit takové lidi nebude levné. Ještě velmi dlouho budou podobní roboti zcela nerentabilní.
Odpovědět2  3
ensidia (136) | 13.5.202416:03
Tak o tom silně pochybuji. Oni zvládnout už teď co člověk. Jenom jsou drazí a většinou prototypy. Třeba takový robot Atlas, je pohybově na tom o dost líp než člověk ­(průměrný­), zvládá i parkur, salta a tak. Robot nemusí mít lidské ruce jak tady, vypadá to efektně jsou hodně složité a pomalé ale vypadají efektně na videu.
Rentabilní budou až se rozjede seriovka, ono elektro auta na tom byla stejně, pár modelů ale spíš pro zajímavost a pár nadšenců. To až Musk z toho udělal něco na čem se dá vydělat ve velkém. Program je je jednoduchý, na tyhle věci se používá člověk a má na sobě čidla, a robot jen strojovým učením dělá to samé. Software je těžké udělat, ale pak už jen kopíruje. V praxi to bude tak že člověk bude dělat pár směn ve speciálním obleku, a pak je to otázka už jen kamer, a pár značek na zemi aby se správně orientoval.
Takové roboty už máme i na dílně dnes, jen není mobilní, a je za ochranným krytem, a sám si vyhodnocuje jestli to dělá dobře nebo špatně. Nemá nohy ale kolejnicový systém. Nemá „ruce“ ale robotické rameno. A když si není jistý nebo pustí zmetek, tak seřizovač mu musí říct ­(v pc samozřejmě, ne u kafe a cigaretky o přestávce­) že je to špatně a proč. Zjednodušeně technologie tu je, rentabilní to ještě není. Ale bude a brzo. O spolehlivosti a nákladnosti se dá mluvit až to někde budou zkoušet v ostrém provozu. Ale je tam hodně otázek, třeba kolem bezpečnosti.
Odpovědět0  2
Jarcze (19) | 14.5.202412:25
To je utopie. Zboží se nezlevní, protože se násobně zvýší daně pro firmy co ty roboty budou používat protože tolik kvalifikovaných míst nebude a lidi potřebují jíst jinak se budou bouřit. Budou ty stroje sabotovat jako v devatenactym století při průmyslový revoluci. Takže se masivně zvýší dávky, aby se lidem těch základních potřeb dostalo a nula od nuly pojde. Roboti se vyplatí na těžkou práci, kde zastoupí potřebu více lidí.
Odpovědět0  2
Jirka-77 (1175) | 14.5.202414:06
ale při průmyslový revoluci se auta zlevnili, ne?
Věřím že se firmám vyplatí i tam kde nahradí jednoho člověka, akorát to není dnes, ale bude to probíhat postupně se zlepšováním a zlevňováním robotů. Nebude to na všechny práce, ale počet prací který zvládnou a kde se vyplatí bude pomalu stoupat.
Odpovědět2  0
ensidia (136) | 15.5.20248:57
Zlevní čistě logicky. I dnes se automatizuje. A zboží zlevňuje nebo lépe řečeno za výplatu si toho koupíte daleko víc. Příklad auto počet platů: 1985 Škoda 120 = 24 platů. 2001 Felicie 16,8 platů 2024 Octávia 14.6 Platů.
Bral jsem auta v základní výbavě a průměrné mzdě.
Třeba 1936 Škoda Popular 33 platů.
Nevidím důvod zvyšovat dávky, jen kvalifikace lidí. A kdo nechce ať si umře hlady. :­)
Roboti se vyplatí všude, kdy to člověk nedá, je pomalý nebo drahý. Pokud někomu vadí tenhle trend. At se odstěhuje do lesa a pěstuje si vlastní plodiny. :­)
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1175) | 15.5.202416:26
"Ať se odstěhuje do lesa­"
Všímám si že je dost lidí, kterým se ty technologie a pravidla nelíbí. Nebo je hodně věcí co někomu na naší civilizaci vadí a pak jsou extrémy jako amišové, kteří nepoužívají žádný technologie, jen jednoduchý nástroje, žádná elektrika, internet, auta. Jsou v USA i v Česku. Asi různý jiný by rádi odešli do lesa, ale už moc nemaj kam. Lidi se teoreticky umí v přírodě uživit, ale třeba v Česku moc přírody není. Les není příroda, ale kulturní krajina. Příroda je prales. V Boubíně jsem viděl i maliny :­) ale ten jsem měl za chvíli obejitý, to je o ničem. Na tak malém místě není ta biodiverzita jako ve větším pralese. Je to chráněný území a všechny pozemky někdo vlastní. Museli by asi hodně daleko.
Státy by museli nechávat takové bezzásahové zóny jako velké kusy krajiny, asi podobně jako vojenské újezdy a ať si tam žije kdo chce když to bude nějakým přírodním indiánským způsobem.
Odpovědět0  0
drak3go (42) | 14.5.202414:50
Roční provoz? To jako cena energie, nebo si snad myslíš, že budou muset co měsíc vyměnit třetinu dílů? 🤭
Tady někdo zapomněl na ­"provozní náklady­" živého zaměstnance ­- dovolená, nemocenská, oběd. pauzy atd.
A hlavně, kolik hodin denně bude ten robot schopný provozu? Pokud nabíjení zabere řekněme 8 hodin na 16 hodin provozu, znamená to, že zastane práci rovnou dvou zaměstnanců, i kdyby byla poruchovost na úrovni řekněme automobilů, lidský zaměstnanec nebude mít šanci. Optimus ­(nebo jiný humanoidní robot­) bude potřebovat jen elektřinu a občas servis, oproti lidskému zaměstnanci, který má svoje nálady­/problémy­/prostoje­/pokecy atd., o daních, soc.­/zdrav. pojištění ani nemluvě, úplná nádhera.
Odpovědět2  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.